SidorÄr du prematurförälder?

söndag 7 december 2014

Tutorial: Muddar med övervik.

Dags för en tutorial igen. Förra vintern när jag sydde fleeceoveraller så ville jag ha muddar med övervik, men förstod inte riktigt hur jag skulle göra trots att jag hittade tutar som beskrev hur. Jag gav upp. Löste det på annat sätt. Men så nu, när det var dags för overaller igen klev envisheten i mig fram och jag testade att göra muddar med övervik utan att kika på någons tut. Och nu var det lättare, så lätt att jag såklart vill dela med mig av hur jag gjorde. För det kan väl aldrig bli för många tutorials?
För så funkar ju människan, man kan läsa samma text men uppfatta den helt olika, Kanske är det någon mer än jag som gillar min tut.



Till skillnad mot för vanliga mudder måste denna variant klippas/skäras på höjden och inte på bredden. För att överviket ska fungera måste man ha en söm på båda långsidorna. Jag skär den första muddhalvan dubbelt så hög som jag vill ha slutresultatet, den ser ni till höger. Den andra muddhalvan skär jag lite längre, det är den överskjutande delen som bildar överviket och vill du ha ett övervik på 5 cm så skär du din mudd 10 cm högre än den första muddhalvan. Den ser ni till vänster.


Sedan viker jag båda muddhalvorna på mitten.


Med muddhalvorna bredvid varandra viker jag ner den överskjutande delen så att båda muddhalvorna är lika höga. Så här hög kommer din färdiga mudd att bli. 


Lägg muddbiten utan övervik på den andra. Själva överviket är sandwishat.


Sen viker jag tillbaka ett av lagren på den övre och undre muddbiten. Bilden ovanför och bilden under är tagna med mudden hållen åt samma håll. Sätt en nål eller två nånstans för säkerhets skull. 


Sen syr jag båda långsidorna och då ser mudden ut såhär. (Jag har gul tråd på vänster nål och cerise på de andra.)


Här är muddarna rättvända, den vänstra är ovikt och den högra är vikt. Rätan är alltså utåt nu och det är bara att sy dit den på ditt plagg.


Så här ser kan det se ut när det är klart. 


Har ni frågor eller om ni vill att jag ska förtydliga något så är det bara att hojta till. 

Lycka till!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar