SidorÄr du prematurförälder?

söndag 16 februari 2014

Tutorial och mönster till prematuroverall i fleece

Här har jag gjort en tutorial på hur jag syr mina overaller i strl 44. Börja med att skriva ut mönstret som du hittar här: 

Tejpa ihop enligt markeringarna och rita av. På mönstret finns ett kontrollstreck på 5 cm som du kan mäta för att vara säker på att din skrivare skrivit ut i rätt format. Har du gjort det ser det ut så här. 



Jag syr på en Husqvarna s15, Janome Cover Pro och till sist en Husqvarna Emerald 116. Men jag lovar att man klarar sig finfint med enbart en vanlig symaskin.

Nu är det dags att välja tyg, ett fleece och ett fodertyg som ska vara i  luvan och på ärmarnas övervik.
Skär/klipp ut med den sömsmån som din maskin behöver. Där det ska kantas ska det inte vara sömsmån. Foderluvan skär jag utan sömsmån så att den passar bättre i ytterluvan.



När du har alla delar urklippta är det dags att sätta igång att sy.
 Lägg övervikens delar aviga mot aviga. Dessa ska nu kantas och min Cover Pro uppskattar om jag syr ihop delarna med Overlocken först så det blir lite plattare. Fundera på om du vill ha fleece-sidan utåt eller fodret utåt innan du kantar.



När övervikens övre del är kantad lägger vi ihop overallen för att sy axelsömmen. Jag börjar med att placera överviken på bakstycket. På bilden ligger bakstycket med rätan uppåt och det blir alltså tjuv och polis-tyget som syns när overallen är färdig. När man viker över så syns fleecetyget. 


 Den uppmärksamme ser att mina övervik är bredare än mönstret och det är en ren försiktighetsåtgärd. Ibland drar min Cover ihop kantbanden lite väl mycket och jag vill vara säker på att överviken räcker över ärmen. Du syr så som passar dig och din maskin bäst.

Lägg sedan på framstyckena och när du är nöjd syr du axelsömmen på höger och vänster sida.



När det är klart är det dags att kanta ärmsluten. Återigen har jag först sytt jag med Overlocken för att platta till det hela lite.



Kör väldigt försiktigt över axel/ärmsömmen och var beredd att mata på för hand.
När det är gjort ser det ut så här.


På bilden ovan syns två blivande overaller, en med fodret ut och en med fleecen ut.

Nu syr vi hjässöm och baksöm (eller vad det nu heter?) på foderluvan och fleeceluvan.



Vi vill ju ha en osynlig söm i nacken och då nålar man fast ytterluvans räta mot overallens räta, och sen nålar man fast foderluvans räta mot overallens aviga. Så här ser det ut.




På så vis hamnar sömmen inuti när man viker upp de två luvorna i varandra. Jag brukar nåla ganska noga och sen syr jag. Foderluvan kan behöva friseras lite i framkant när du sytt. Jag använder Overlocken till det och får samtidigt ett bra underlag till kantning.

Nu ska vi kanta längs hela framsidan på overallen. Börja längst ner på den lilla ”fliken” på ena framstycket och kanta hela vägen runt till det andra framstyckets ”flik”.
Så här fint ser det ut sen och vi börjar närma oss slutet.




Nåla ihop overallen räta mot räta, var noga med att passa in överviken så att de hamnar rakt och snyggt.
Sy från det ena ärmslutet hela vägen runt till det andra. I grenen får du hålla ett öga på kantbanden så att de hamnar där de ska.



På bilden ovan har jag precis sytt förbi ena fotpåsen.
Nu ska vi göra det sista på overallen förutom att sätta knappar. Vi ska sy ihop och sy ner kantbanden.
Nu tänkte jag tyvärr inte på att fota när jag gjorde det men kika in hos Renis för en tutorial på det. 




Tadaaaaaa! Fin va?

Ps. 
Om du undrar vad den streckade linjen på overallens framkant är till för så är det längs den jag brukar klippa om jag vill ha knäppning ner i grenen, 


4 kommentarer:

  1. Hur sätter du i knapparna i fleecen?

    SvaraRadera
  2. Hej Tina! Jag har börjat sätta en endaste knapp nu och den sätter jag uppe vid halsen. Då hamnar båda delarna på kantband och sitter väldigt bra. En liten bebis rör ju inte så mycket på sig och eftersom overallen går omlott tror jag inte man behöver sätta fler. :) Lycka till.

    SvaraRadera
  3. När du skriver "sy ihop och sticka ned kantbanden" är det på ärmarna du menar då, eller ska man göra något med kantbanden framtill också?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Malin.
      Ja, precis. Det är ärmarnas kantband jag menar. Kantbanden som slutar i grenen syr man av när man syr innerbensömmen. :)

      Med vänlig hälsning, Anna

      Radera